Nowy sterownik STAG-400.6 DPI Model A3
Dostępna jest już nowa wersja sterownika STAG-400.6 DPI oznaczona jako model A3. Kolejny kontroler STAG do sześciu cylindrów, obok istniejących już modeli A1 i A2 („EcoTec3”) został dostosowany do wymogów pojazdów z grupy Hyundai/Kia wyposażonych w silniki 3.3/3.8 GDI (obsługiwane kody silników to G6DH/G6DJ).
Emulacja ciśnienia benzyny SHPAE i STAG FPR
Kody silnika Hyundai/Kia G6DJ (3.8 GDI) i Hyundai/Kia G6DH (3.3 GDI) wspierane przez sterownik STAG-400.6 DPI A3 są pierwszymi upublicznionymi, wykorzystującymi nowatorski sposób emulacji ciśnienia benzyny. STAG High Pressure Advanced Emulation jest alternatywnym w stosunku do klasycznej emulacji ciśnienia STAG-400 DPI rozwiązaniem, na które składa się:
- Właściwa emulacja ciśnienia realizowana przez kontroler wtrysku gazu
- Zewnętrzne urządzenie zapobiegające zarówno przerostom jak i niedociśnieniu na listwie paliwowej STAG FPR
SHPAE wykorzystuje dedykowaną, jednowymiarową mapę emulacji ciśnienia stanowiącą funkcję, w której argumentem jest obciążenie silnika, a wartości stanowią ciśnienie paliwa, wyrażone odpowiednio w [%] i [V]. W rzeczywistości obciążenie silnika wyliczane przez SHPAE jest parametrem wirtualnym będącą skalarną pochodną bieżącego stanu silnika m.in. obrotów, sterowania pompy wysokiego ciśnienia, czasów wtrysku benzyny.
STAG FPR czyli regulator ciśnienia paliwa jest nieodłączonym elementem SHPAE ponieważ likwiduje problem towarzyszący emulacji ciśnienia tj. jej przerost na listwie paliwowej na skutek odcięcia wtryskiwaczy benzynowych. W przeciwieństwie do przekaźników i emulatorów zaworu pomp paliwa nie pozwala też na skrajne jego obniżenie, zachowując w ten sposób jedną z podstawowych funkcjonalności STAG-400 DPI czyli przepłukiwanie wtryskiwaczy benzynowych (Przy czym należy pamiętać, że dawkowanie benzyny np. za pomocą mapy dodatkowego udziału na dużych obciążeniach nie jest już wykonalne).
Regulator ciśnienia paliwa STAG FPR
Regulator STAG FPR kompletowany jest z dedykowaną wiązką, a jego sprzężenie ze sterownikiem realizowane jest przy pomocy przewodu centralki LED. W przypadku sterownika STAG, SHPAE wymaga do działania podłączenia dodatkowego przewodu łączącego go ze sterowaniem pompy wysokiego ciśnienia paliwa.
Zastosowanie emulacji SHPAE zazwyczaj skutkuje także obniżeniem zużycia benzyny. Jednak jest to wynik wtórny, związany z obniżeniem ciśnienia na listwie paliwowej oraz towarzyszącym temu, zwykle mniejszą wartością odcięcia wtryskiwacza benzynowego w konfiguracji STAGa. Należy pamiętać, że pierwotną przesłanką do zastosowania SHAPE jest występowanie destruktywnych (powodujących limp mode) błędów ciśnienia (np. P0088, P228D), których nie daje się usunąć poprzez zastosowanie klasycznych konfiguracji emulacji ciśnienia paliwa i odcięcia wtryskiwaczy benzynowych.
Złożoność emulacji SHPAE zawęża zastosowanie nowego rozwiązania do wybranych kodów silnika. Niemniej planowane są rozszerzenia gamy kodów wspierających SHPAE oraz jego rozbudowa w kierunku większej uniwersalności.