

STAG 400 DPI ULTIMUS
Nowy sterownik jest następcą modelu B3, a tym samym jest kolejnym etapem rozwojowym sterowników linii B.
Zmodyfikowane obwody wejściowe do odczytu czasów wtrysku benzyny
Najważniejszą zmianą w tym modelu sterownika są zmodyfikowane obwody wejściowe do odczytu czasów wtrysku benzyny, które teraz są odporne na wahania napięcia zasilania.
Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów ze zmiennym zasilaniem akumulatora. Zamiast stałego zasilania z alternatora, napięcie zasilania zmienia się w zależności od obciążenia – zarówno mniejszego, jak i większego. Oznacza to, że napięcie może się znacznie wahać, nawet o kilka woltów.
Zmienne zasilanie stawia przed instalatorem kilka istotnych wyzwań. Jeśli podczas konfiguracji napięcie było wysokie, a potem podczas jazdy spadało, odczyt czasów wtrysku może zaniknąć lub zostać zakłócony. Zakłócony odczyt czasów wtrysku uniemożliwia sterownikowi prawidłowe podawanie paliwa, co powoduje szarpanie, zaniki i/lub wypadanie zapłonów. Z kolei konfiguracja sterownika przy niskim napięciu doprowadza do błędu obwodu wtryskiwacza, gdy napięcie wzrasta.
STAG 400.4 ULTIMUS rozwiązuje problem zmiennego ładowania akumulatora. W sterowniku zastosowano nowy sposób odczytu obwodu wtryskiwacza, działający według innej logiki niż poprzednie wersje z linii B. Dodatkowo, wprowadzono obwód stabilizowania napięcia, który utrzymuje stałe warunki odczytu impulsów wtrysku niezależnie od wahań napięcia ładowania.
Możliwość podłączenia zewnętrznego emulatora
Drugą istotną różnicą jest możliwość podłączenia zewnętrznego emulatora wtryskiwaczy benzynowych.
Sterowniki STAG 400 DPI działają według logiki regulowania spalania benzyny na rzecz gazu, głównie poprzez konfigurację tzw. odcięcia wtryskiwaczy. Przepływ wtryskiwacza jest zamykany wcześniej lub później, aby ograniczyć spalanie benzyny. Czas otwarcia wtryskiwacza benzyny powinien być możliwie najkrótszy, aby jak najmniej tego paliwa trafiało do komory spalania. W niektórych systemach każda próba mocniejszego odcięcia wtryskiwacza skutkowała natychmiastowymi błędami komputera paliwowego samochodu i w konsekwencji permanentnym wyłączeniem wtryskiwaczy. Była to istotna bariera w konwersji takich silników.
Aby rozwiązać ten problem, potrzebny był zewnętrzny emulator. Nie pasywny, znany z technologii pośredniego wtrysku, lecz zsynchronizowany ze sterownikiem benzynowym. STAG 400.4 DPI ULTIMUS wyposażony jest w dodatkowe wyjścia, niezbędne do podłączenia zewnętrznego emulatora. Jest to istotna zmiana konstrukcyjna, która pozwoli w przyszłości elastycznie rozszerzać funkcjonalności sterownika, podążając za rozwojem nowoczesnych silników benzynowych.
Drugi niezależny interfejs CAN
Standardowym – dotychczas stosowanym w sterownikach STAG- rozwiązaniem był jeden interfejs CAN, wykorzystywany do połączenia z tzw. generycznym OBD (EOBD/OBD2). Powszechnie stosowane rozwiązania zgodne z OBD2/EOBD pozwalają jednak na odczyt tylko ustandaryzowanych parametrów. Natomiast producenci samochodów stosują równolegle dedykowane, bardziej złożone kanały komunikacji OBD, oferujące więcej możliwości.
W sterowniku STAG 400.4 DPI ULTIMUS dodaliśmy drugi, niezależny od istniejącego, fizyczny kanał CAN, umożliwiający sprzężenie sterownika z drugą magistralą pojazdu. Na przykład zgodną z tzw. ISO/TS.
Wykorzystaliśmy tę funkcjonalność do stworzenia SX OBD (STAG EXTENDED OBD, czyli rozszerzone OBD). Stosujemy je w pojazdach z kodem silnika 1.2 Puretech, do których opracowaliśmy elektroniczny emulator poziomu paliwa.
Jak to działa?
W niektórych modelach samochodów poziom paliwa nie jest mierzony, lecz wyliczany. Jest to szczególnie popularne w modelach samochodów francuskich producentów i powiązanych kooperantów, takich jak Citroen Berlingo czy Toyota ProAce. Samochód nie odczytuje tylko zużycia benzyny z czujnika zamontowanego w zbiorniku zwanym pływakiem, lecz wylicza je numerycznie na podstawie czasów wtrysku benzyny. Generuje to istotne wyzwania przy konwersji na LPG. W czasie jazdy na zasilaniu gazowym sterownik benzynowy odczytuje czasy wtrysku i estymuje na ich podstawie zużycie benzyny. Efekt? Wskaźnik zużycia benzyny opada, mimo że bak jest pełen benzyny. Wyłączenie stacyjki nie przynosi żadnego efektu. Dzięki SX OBD tego typu problemy można łatwo rozwiązać za pomocą cyfrowej komendy wysyłanej do sterownika pojazdu. Dotychczas do rozwiązania tego problemu potrzebny był dodatkowy, zewnętrzny emulator poziomu paliwa, dołączany do odpowiednich przewodów wiązki pojazdu.
To prosty przykład, który obrazuje możliwości i potencjał tego rozwiązania. Kiedy pojawi się potrzeba dodatkowej cyfrowej emulacji, zmodyfikowana konstrukcja sterownika daje taką możliwość.
Wartość dodana – cyfrowa emulacja jest dużo mniej pracochłonna. Nie wymaga demontowania progów, rozcinania obwodów ani lutowania. Obecnie proces został ograniczony do podpięcia przewodów komunikacji CAN do złącza OBD.